AutoCAD 3d Model and 3ds max Integration techniques and rendering with Vray

In this tutorial you will learn how to import a auto cad 3d mesh and how to get photo-realistic render in 3ds max ( Modeling, Material, Lighting, Rendering, Shading, Camera and Photoshop Post Editing all cover in this tutorial )

Author  

Atul rankawat Uploaded by TECH N GEN

Released : 31 Oct 2019  |  VIDEO DURATION : 3 hours 30 min

SUPPORT CLASSES DURATION : 5 MIN 

Sir Atul Rankawat is an Professional Architectural designer and gamming artist. He has 13 years of industry-standard experience. He start working with a game industry and then switch in to high end architectural visualization.. 3d visualization, architectural concept designing, match moving, live action compositing are the key skills.

In this Tutorial Atul sir will teach your how to make some good materials and create a balance lighting to your space. In this tutorial you will learn how to import a auto cad 3d mesh and how to get photo-realistic render in 3ds max ( Modeling, Material, Lighting, Rendering, Shading, Camera and Photoshop Post Editing all cover in this tutorial )

In the description you find the topics which included in this tutorial.. 

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सर अतुल रांकावत last 13 सालो से architectural designing और Game Designing का काम कर रहे है Industry में | इन्होने सबसे पहले अपने career की शुरुआत एक गेम डिज़ाइनर की तरह की थी और आज high end architectural visualization के तोर  पर काम कर रहे है | इस industry में चाहें कुछ भी हो सभी तरह के कामो को करने में माहिर है सर अतुल रांकावत | 3d visualization, architectural concept designing, match moving, live action compositing ये अभी topics आने वाले कुछ दिनों में आपसे शेयर करेगे ताकि आप सभी industry के काम को सीख सके | 

इस tutorial में सर अतुल रांकावत आपको सिखाया है की AutoCad की 3D mesh File को कैसे इम्पोर्ट करें और 3ds मैक्स में Photo-realistic रेंडर कैसे प्राप्त करें ( Modeling, Material, Lighting, Rendering, Shading, Camera and Photoshop Post Editing all cover in this tutorial )  | इस tutorial को लास्ट तक देखिये और कोई comments और सुझाव हो तो comments बॉक्स में जरुर लिखे 

निचे Description में जो जो topics कवर होगे वो मिल जायेगे ..

Tutorial Videos List
  1. 01 AutoCAD Max 3D Integration Intro

    इस वीडियो में आप ऑटोकैड और 3ds मैक्स दोनों सॉफ्टवेयर के बीच में कैसे काम किया जाता है यह सीखते हैं | इस वीडियो में आपको इन दोनों सॉफ्टवेयर के आपस में जो बिहेवियर होते हैं उसको अच्छे से समझाया गया है | किस तरीके से आप ऑटोकैड फाइल को 3D मैक्स में इंपोर्ट करें ताकि जब भी आप ऑटोकैड में चेंजस करें आपको वही चेंजस 3D मैक्स की फाइल में मिल जाए | तो यह एक बेसिक इंटीग्रेशन होता है दोनों सॉफ्टवेयर का, इस वीडियो में आपको यही चीज़ सीखने को मिलेगी In this video, you learn how to work between both AutoCAD and 3ds Max software. In this video, the behavior that you have between these two software is explained very well. How do you import AutoCAD file into 3D Max so that whenever you change in AutoCAD, you get the same changes in 3D Max file. So this is a basic integration of both software, in this video you will get to learn the same thing
  2. 02 AutoCAD Max 3D Integration ManageFiles

    जब आप ऑटो कैड फाइल को 3D मैक्स सॉफ्टवेयर में इंपोर्ट कहते हैं या मर्ज कहते हैं तो बहुत सी बेसिक प्रॉब्लम्स आती है, जैसे 3D मैक्स में आपको ऑटोकैड का 3D मॉडल सही नहीं दिखाई देता, कहीं वह ब्लैक दिखाई देता है और कहीं आपको मटीरियल दिखाई देता है, अगर आप उसे रेंडर भी करते हैं तो उस पर सही कलर, सही शेडिंग भी नहीं आती, तो इसके लिए आपको उस फाइल को कुछ मैनेज करना होता है उसके कुछ वर्क करना होता है, आपको अलग-अलग कुछ एलिमेंट्स में भी डिवाइड करना होता है | तो ऑटोकैड फाइल को किस तरीके से हम 3D मैक्स में मैनेज करते हैं वही इस वीडियो में हम डिटेल में सीखेंगे When you import or merge the Auto CAD file into the 3D Max software, there are many basic problems, such as in 3D Max you do not see the 3D model of AutoCAD right, somewhere it appears black and somewhere you see the material, if you render it, then it does not get the right color, incorrect shading, so that you have to manage that file and do some work for it, you have to Dividing also in some elements. So how do we manage AutoCAD file in 3D Max, in this video we will learn in detail
  3. 03 AutoCAD Max 3D Integration BasicScene Setup

    हमारी फाइल के इंपोर्ट हो जाने के बाद हमें एक बेसिक सीन सेट अप करना होता है ताकि हमें पता रहे कि हम किस पार्ट को रेंडर करने वाले हैं और हम क्लाइंट को क्या देने वाले हैं | और उसके लिए हमें किन हेल्पिंग ऑब्जेक्ट जैसे पेड़-पौधे, कार, रोड, डिवाइडर या फिर कोई और प्रॉप्स की जरूरत पड़ने वाली है | तो इसके लिए हम एक बेसिक सीन सेटअप करते हैं | After our file is imported, we have to set up a basic scene so that we know which part we are about to render and what we are going to give to the client. And for that we need which helping objects like trees, plants, cars, roads, dividers or any other props. So for this we set up a basic scene.
  4. 04 AutoCAD Max 3D Integration CameraSetUp

    सीन सेट अप करने में कैमरे का बहुत बड़ा रोल होता है, कैमरा किस तरीके से लगाया जा सकता है, किस तरीके से उसका बेसिक सेट अप करना होता है ताकि रेंडर करने वाला एरिया अच्छे से दिखाई दे और क्या बेसिक टूल्स हमें एडिट करने होते हैं | vray फिजिकल कैमरे को किस तरीके से काम में लिया जाता है इन्हीं सब चीजों को हम इस वीडियो में सीखेंगे | There is a huge role of the camera in setting up the scene, how the camera can be installed, how to set up its basic so that the rendering area is seen properly and what basic tools we need to edit . How to use vray physical camera, we will learn all these things in this video.
  5. 05 AutoCAD Max 3D Integration Lighting HDRI

    हाइट डायनेमिक रेंज इमेजेस से लाइटिंग करने में आपको क्या क्या परेशानियां आती है या फिर किस तरीके से हम इनका यूज कर सकते हैं, यही सब हम इस वीडियो में सीखेंगे और vray लाइट्स को किस तरीके से यूज किया जा सकता है उसके बारे में भी हम डिटेल में इस वीडियो में पड़ेंगे| What problems do you face in lighting with high dynamic range images (HDRI) or how we can use them, in this video, we will learn all this and how we can use vray lights also. Will go into details in this video.
  6. 06 AutoCAD Max 3D Integration Lighting Final

    इस वीडियो में हम सीखेंगे Vray सनलाइट और Vray में मिलने वाली दूसरी ओर लाइटों के बारे में | लाइट के टूल्स, लाइट के कलर्स और लाइट के बिहेवियर को इस वीडियो में अच्छे से समझा गया है और किस तरीके से एक अच्छा इंपैक्ट क्रिएट होता है उसे भी अच्छे से इस वीडियो में हमने सीखा है In this video we will learn about Vray Sunlight and the other vray lights. In this video, the tools of light, the colors of light and the behavior of light are well understood and how we create a good impact is also learned in this video.
  7. 07 AutoCAD Max 3D Integration Lighting BasicMapping

    मैपिंग का मतलब ऑब्जेक्ट ऊपर कलर या फिर कोई texture प्लेस करना होता है | यह texture रियलिस्टिक दिखे उसके लिए हमें किन-किन मैप्स को असाइन करना होता है हमने यह सब इस वीडियो में सीखा है | जैसे डिफ्यूज मैप, रिफ्लेक्शन मैप, बंप मैप और जो भी मैप्स रियलिस्टिक Texture बनाने के काम आते हैं उन सब को इस वीडियो में डिटेल में सीखा है Mapping means placing a color or a texture above the object. In order to make this texture look realistic, we have to assign which maps we have learned in this video. Such as Diffuse Map, Reflection Map, Bump Map and whatever maps are used to create Realistic Texture, all of them are learned in detail in this video.
  8. 08 AutoCAD Max 3D Integration Lighting Shading

    लाइटिंग और मैपिंग कंप्लीट होने के बाद हमें जनरेट होने वाले शेड्स पर वर्क करना होता है | शेड्स कोई टूल नहीं है यह एक विजुलाइजेशन होती है जो कि हमारी आंखों को अच्छी और बुरी लग सकती हैं | अगर कोई कलर शेड हमें अच्छा नहीं लग रहा है तो उसे सही करने के लिए लाइट और मटीरियल दोनों के साथ हमें काम करना होता है | कोई पर्टिकुलर एक टूल नहीं होता जिससे हम यह काम कर सकें इसलिए इस वीडियो में हमने लाइटिंग और मटेरियल के कंबाइंड वर्किंग को अच्छे से समझा है, ताकि एक अच्छा इंपैक्ट, एक अच्छा शेड क्रिएट हो सके और फाइनल आउटपुट देखने में अच्छा लगे | After lighting and mapping completed, we have to work on the generated shades. Shades are not a tool. It is a visualization that can make our eyes look good and bad. If we do not like any color shade, then we have to work with both light and material to correct it. There is no particular a tool that we can do this work, so in this video we have understood the combined working of lighting and materials to create a good impact, a good shade so it is nice to see the final output.
  9. 09 AutoCAD Max 3D Integration FinalRendering

    Render सेटिंग अपने आप में एक बहुत अच्छा टूल है जिसका यूज़ हम किसी इमेज को रेंडर करने में करते हैं | रेंडर सेटिंग्स के अंदर बहुत सी सेटिंग्स होती है जिसका अलग-अलग काम होता है | कुछ टूल ऐसे होते हैं जो हमारे शेड्स को थोड़ा सा परफेक्ट करते हैं, और कुछ टूल्स ऐसे होते हैं जो बनने वाली नॉइज़ को कंट्रोल करते हैं, कुछ टूल्स की मदद से हम अपने Render टाइम को काफी कम कर सकते हैं आउटपुट को मेंटेन रखते हुए और कुछ टूल्स ऐसे होते हैं जिनकी हेल्प से लाइटिंग के इफेक्ट्स को भी हम सही मैनेज कर सकते हैं | रेंडर सेटिंग की हेल्प से हम जनरेट होने वाले प्राइमरी बाउंस और सेकेंडरी बाउंस को कंट्रोल कर पाते हैं और आफ्टर रेंडर एडिटिंग करने के लिए हम कुछ रेंडर्ड एलिमेंट्स भी जनरेट कर पाते हैं | इस वीडियो में हम जितने भी जरूरत के टूल्स है उन सभी को सीखेंगे और समझेंगे | वैसे Vrayअपने आप में काफी पावरफुल इंजन है इसलिए ज्यादा वैल्यू ko छेड़ने की हमें जरूरत नहीं पड़ती है | The Render setting itself is a very good tool that we use to render an image. There are many settings inside the render settings which have different functions. There are some tools that perfect our shades a bit, and some tools that control the noise that is being created, with the help of some tools we can reduce our render time significantly by keeping the output And there are some tools whose help we can manage lighting effects correctly. With the help of render settings, we are able to control the primary bounce and secondary bounce generated and we can also generate some rendered elements for editing the after render. In this video, we will learn and understand all the tools we need. By the way, Vray is a very powerful engine in itself, so we do not need to tamper with much value.
  10. 10 AutoCAD Max 3D Integration PhotoshopPost

    आफ्टर रेंडर फोटो शॉप पर पोस्ट एडिटिंग वर्क बहुत ज्यादा इंपॉर्टेंट होता है | रेंडरिंग के बाद जो रेंडर एलिमेंट्स हमें मिले है उनकी मदद से हम आउटपुट को थोड़ा सा कंट्रोल करते हैं, रिफ्लेक्शन को कंट्रोल करते हैं, लाइटिंग को मैनेज करते हैं और बैकग्राउंड एनवायरनमेंट भी हम फोटोशॉप में अच्छे से एडिट कर पाते हैं | कुछ प्लांटेशन भी हम फोटोशॉप की हेल्प से ऐड कर सकते हैं | फोटोशॉप में हम ब्राइटनेस, कंट्रास्ट, कलर कलेक्शन इन सब को बहुत अच्छी तरीके से एडिट कर पाते हैं | फोटोशॉप पोस्ट एडिटिंग एक फाइनल आउटपुट के लिए बहुत ही ज्यादा इंपॉर्टेंट होता है | Photoshop post editing is very important after rendering. With the help of the render elements that we have received after rendering, we control the output a bit, control the reflection, manage the lighting and we are able to edit the background environment well in Photoshop. We can also add some plantations with the help of Photoshop. In Photoshop, we are able to edit brightness, contrast, color collection very well. Photoshop post editing is very important for a final output.

Project Files List
  1. Renders CadNMax

    इसमें आपको फाइनेंस फोटोशॉप फाइल मिलती है कंप्लीट एडिटिंग के साथ और अलग से आपको रेंडर एलिमेंट्स भी मिलेगी डाउनलोड करने के लिए |

    In this, you get a final Photoshop file with complete editing and separately you will also get render elements to download.
  2. Practice File

    इसमें आपको 3D max की प्रैक्टिस फाइल मिलेगी और टुटोरिअल में जितने भी ऑब्जेक्ट्स फाइल में मर्ज किए गए थे वह सभी भी मिलेंगे ताकि आप वीडियो को फॉलो करते हुए फाइल पर प्रैक्टिस कर सकें

    Here is the 3ds max max file for practice and all the objects that were merged into the file in the tutorial will also be found, so that you can practice the file by following the video. . The Max file is from the same stage from where the tutorials are started, so that videos can be viewed and practiced together. I recommended to use PowerISO or Winrar 5.0 or higher to open rar file.

  • Minimum i3 or i5 Processor
  • Minimum 4GB Ram
  • Minimum 2GB Graphic Card 
  • 3ds max 2014 and higher Version
  • Vray 3.6 version (if you have different version then output may slightly different)

Note:- 

  • This project may be inspired by an image available on the internet.
  • The purpose behind rebuilding any project is that the students understand very well how the software can be used.
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